Autonomní bojový letoun Anduril: Plamen západu proti hrozbám z Ruska a Číny

Druhý ze dvou prototypů dronů amerického letectva, známých jako kolaborativní bojové letouny, zahájil minulý týden v pátek letové zkoušky. Dron YFQ-44A společnosti Anduril provedl svůj první let na neidentifikovaném testovacím místě v Kalifornii. Navazuje na premiérový let konkurenčního dronu YFQ-42A vyrobeného společností General Atomics, který se uskutečnil v srpnu.

„Tento milník ukazuje, jak konkurence pohání inovace a urychluje realizaci,“ uvedl ve svém prohlášení ministr letectva Troy Meink. „Tyto lety nám poskytují konkrétní data, která potřebujeme k utváření požadavků, snižování rizik a zajištění toho, aby program CCA poskytoval bojové schopnosti tempem a v rozsahu, které nám umožní udržet si náskok před hrozbami,“ dodal Meink.

Po boku F-35 a F-47

V plánu je vytvoření flotily nejméně 1 000 poloautonomních dronů (CCA) řízených umělou inteligencí, které by operovaly po boku pilotovaných letadel, jako jsou stíhačky páté F-22, F-35 a šesté generace F-47. Letectvo vnímá tyto drony jako cenově dostupný způsob, jak rozšířit dosah a efektivitu své stíhací flotily, a chce, aby plnily řadu misí včetně úderů, průzkumných operací a elektronického boje.

Letectvo vybralo tyto dvě společnosti pro první kontrakty CCA v dubnu 2024, oba prototypy zahájily pozemní testování v květnu 2025. V tomto fiskálním roce se plánuje rozhodnout o tom, který z těchto dvou CCA zahájí výrobu.

Podle tiskové zprávy z 1. května tato fáze pozemních zkoušek „zahrnovala přísná hodnocení“ letounů YFQ-42A společnosti General Atomics a YFQ-44A firmy Anduril. Bezpilotní letouny byly umístěny na Bealeově letecké základně v Kalifornii u jednotky CCA Aircraft Readines Unit. Ta bude jednoho dne nasazovat bezpilotní letouny „po celém světě v případě potřeby“. Vzhledem k tomu, že jednotka nebude muset absolvovat vysoký počet denních vzletů, počet operátorů a technického personálu potřebných k údržbě dronů bude podstatně nižší než u jiných programů.

Zástupci společnosti Anduril na zářijové konferenci Asociace leteckých a kosmických sil uvedli, že pracují na tom, aby první let jejího CCA byl poloautonomní, nikoli dálkově pilotovaný. To znamená, že inženýři Andurilu museli věnovat více času správnému nastavení softwaru pro autonomii, což umožní postupovat testováním rychleji, než se původně očekávalo.

„Prostřednictvím letových zkoušek vyvíjejí Anduril a letectvo koncepty a taktiky spolupráce pilotovaných a bezpilotních prostředků, které nám pomohou s integrací, bojem a udržováním skutečně autonomních letadel,“ uvedl v tiskové zprávě společnosti Jason Levin, viceprezident firmy Anduril pro inženýrství v oblasti vzdušné dominance a úderů.

Levin uvedl, že všechny pozemní a letové testy YFQ-44A byly a budou poloautonomní „Toto je nová éra letecké síly,“ řekl Levin. „V zákulisí neřídí letadlo žádný operátor s pákou a plynem,“ dodal.

Společnost Anduril uvedla, že se od návrhu s „čistým listem papíru“ k letovým zkouškám CCA dostala za 556 dní, což je méně než dva roky.

Zdroj: TWZ, DefenseNews, Anduril
Autor/Licence fotografie: YFQ-44A, Master Sgt. Gustavo Castillo, Public Domain